Kategoriarkiv: Guider

Ta backup på dina WordPress-sidor

När man utvecklar hemsidor så kanske man inte tänker på att ta backup till en början. Det bör man göra för det är oerhört frustrerande när sidan slutar fungera av någon anledning och man inte kan återställa den. Ofta har man lagt ner ett oerhört arbete för att få sidan att se ut och fungera precis som man vill och att behöva göra om ett sådant arbete brukar inte kännas speciellt motiverande.

När behövs backup

Det är inte så mycket jobb inblandat att ta regelbunden backup på dina webbsidor. Om du använder webbhotell för att hosta dina sidor så erbjuder de ofta backup, men då är det oftast bara upp till 30 dagar bakåt i tiden. Ibland upptäcks inte felen på sidan förrän långt senare. Av den anledningen råder jag alltid utvecklare att ta backup själva så ofta de kan.

Det finns många saker som kan orsaka fel på din WordPress-sida som gör att du måste använda dig av en backup.

  • Vid uppgradering av WordPressversion, tema eller plugin så kan saker och ting sluta fungera. Du kanske gjort förändringar direkt i ett tema eller plugin vilket kan orsaka märkliga fel.
  • Du kan råka skriva över fel filer eller ändra i fel filer när du jobbar med din sida. Det är lätt hänt när man är stressad och helt plötsligt kanske ingenting fungerar längre. Då kan det vara skönt att åtminstone kunna återställa från dagen innan.
  • Du kan bli hackad och få din webbplats förstörd.

Ta manuell backup

Att ta en manuell backup på en WordPress sida är inte krångligt. Följ dessa enkla steg så är det klart på några minuter.

1. Ta backup på dina filer

Först måste du ta backup på de filer du använder för din WordPress installation. Detta är php-filer för din kod, plugins och teman. Här ligger oftast även html-filer och css-filer för att styra utseendet på din webbplats. Dessa filer sparar du lättast undan genom att kopiera hela din filstruktur via ett ftp-program t.ex. Filezilla. De viktigaste filerna ligger i /wp-content/ men ibland kan man även ha editerat filer i rooten eller wp-includes så det är lika bra att spara undan allting. Har du ont om utrymme på din dator så komprimera gärna filerna för att de ska ta mindre plats. Glöm inte att döpa zip-filen eller katalogen där du lägger filen till lämpligt namn med datumstämpel för att du ska kunna veta vilken fil du ska återställa när olyckan är framme.

2. Ta backup på din databas

I din databas ligger alla inlägg, texter, kategorier, etiketter och allt annat unikt för just din blogg. Vissa av dina plugins kan också ha skapat egna tabeller i databasen för att lagra saker i. Använder du ett webbhotell så har du nästan alltid tillgång till phpMyAdmin. Annars får du fråga din hostingleverantör om vilken SQL-editor du kan använda för att jobba med din WordPress-databas. Du kan säkerligen även få svar på vilka kommandon du ska använda för att ta en backup på databasen, men här följer hur du gör när du använder phpMyAdmin.

  1. Logga först in i phpMyAdmin. Du bör fått inloggningsuppgifter från ditt webbhotell.
  2. Välj den databas du vill ta backup på om du har flera sidor. Det finns en dropdownmeny till vänster där du kan välja databas.
  3. Klicka på knappen ”Exportera” i huvudmenyn längst upp.
  4. Här får du välja de tabeller du vill ta med i exporten. Jag råder dig till att markera alla om du inte vet vad du gör.
  5. Längre ner under rubriken ”Struktur” bör du ha följande ikryssat: Lägg till DROP TABLE / DROP VIEW, Lägg till AUTO_INCREMENT-värde, Använd bakåtcitat runt tabell- och fältnamn.
  6. Ännu längre ner under rubriken ”Data” så markerar du Kompletta infogningar och Använd hexadecimal för BLOB. Övrigt låter du vara som det är.
  7. Försäkra dig om att SQL är markerat.
  8. Välj ”Spara som fil”.
  9. Längst ner får du också välja vilken typ av komprimering du vill använda på din export av databas. Zip fungerar bra och de flesta datorer har förinstallerade program som hanterar detta format.
  10. Färdigt.

Ta automatisk backup med plugin

Det finns säkert mängder av plugin som kan hjälpa dig att ta backup, men jag har använt mig av Online Backup for WordPress som förutom att ta en daglig backup som lagras på nätet också krypterar filerna som extra säkerhet.

Detta plugin har jag har varit väldigt nöjd med under senaste halvåret då jag använt det.

Använda bloggar för SEO

Nu har jag testat att använda bloggar för att förstärka min SEO till mina sidor. Detta har fungerat klart över förväntan.

Mitt upplägg har varit att skapa ungefär 5 bloggar för varje sida jag vill optimera och i dessa bloggar har jag skrivit blandade inlägg, men ibland har jag länkat på vissa sökord till mina sidor.

Det räcker dock inte att bara skapa upp en blogg utan du måste skriva regelbundet. Minst ett inlägg i månaden rekommenderar jag.  Du bör också se till att även dina bloggar har några länkar till dem. I början kan det räcka med att lägga till dem i några bloggtopplistor och länkkataloger, men tillslut kommer du vilja ha fler länkar på dem. Ett smidigt sätt är att kommentera på andra bloggar för att få länkar till din blogg. Du kan också skriva på relevanta forum och hemsidor.

Se min gratis blogg lista för att hitta bra bloggar att skapa konto på. Blogg123 kan jag speciellt rekommendera för SEO eftersom den kategoriserar bloggarna på ett smart sätt. Alla taggar hamnar också i ett taggmoln som gör att din blogg får ännu mer synlighet. Nackdelen med detta Bloggnätverk är att det inte har speciellt många aktiva bloggare ännu eftersom det är nytt.

Glöm inte att pinga dina bloggar och använd tjänster som Pusha för att se om du kan få upp populariteten för din blogg.

Har du lite fantasi kanske du kan fixa ett länkbete på nån blogg genom att skriva lite provocerande eller bara hitta på något roligt.

Tänk på att inte skapa för många nischade bloggar för då kommer du kunna använda samma bloggar vid ett senare tillfälle när du har en helt annan sida som du vill förstärka SEO på.

Pusha

Pusha är ett riktigt bra sätt att få lite mer kraft till dina inlägg.

Lägg en pusha-knapp på din sidowidget så kan du varje gång du publicerat ett nytt inlägg ha som vana att klicka på denna knapp för att få upp ditt inlägg på Pusha.

Har du skrivit ett bra inlägg med intressant rubrik kan du nog räkna med några extra besökare.

Här finns det lite olika Pusha-knappar att välja på:

http://www.pusha.se/pushaknapp

10 enkla åtgärder för att förbättra din off page seo

Jag har tyckt att det varit ganska svårt att hitta konkreta åtgärder för att få upp sin så kallade link juice och hamna bättre i SERPen. Därför tänkte jag vara väldigt konkret i detta inlägg.

Nedan 10 åtgärder är enligt mig utmärkta för att få upp din så kallade link juice. Du ska inte göra för mycket av någon av dessa, utan lagom av varje del så kommer din hemsida synas bra i sökmotorerna.

  1. Lägg till din hemsida i ett antal länkarkiv/länkkataloger.
  2. Lägg till din hemsida i ett antal artikelkataloger.
  3. Byt länkar med relaterade hemsidor och bloggar.
  4. Skapa satellitsidor med egna domännamn. Helst skall dessa satellitsidor ligga på olika webbhotell med olika IP-adresser.
  5. Skapa bloggar på ett antal bloggnätverk och börja blogga om saker som är relaterade till din hemsida. Få in lite relevanta länkar den vägen.
  6. Sökmotoroptimera dina bloggar och satellitsidor genom att lägga till dem i bloggportaler, bloggtopplistor, länkarkiv och försök byta länkar med andra bloggar och hemsidor.
  7. Kommentera på bloggar och försök få in en länk till din hemsida eller till dina bloggar och satellitsidor i kommentaren.
  8. Var aktiv på stora forum. Speciellt inom den nisch som din hemsida handlar om.
  9. Använd pingtjänster när du skrivit något nytt på dina bloggar.
  10. Skapa Twitter och Facebook sidor som länkar till din hemsida och försök få dessa att få många likes/followers.

Tänk inte så mycket på om det är no-follow länkar eller inte. Det är ju trots allt människor du vill ha till din hemsida och inte sökrobotar.

Kontakta gärna mig om du har åsikter om denna listan eller tips på något mer smart man kan göra för att förbättra sin off-page-SEO.

Svenska webbhotell med stöd för wildcard dns

Jag har lagt mycket tid och energi de senaste dagarna på att hitta ett bra svenskt webbhotell med stöd för Wildcard DNS. Detta är något man måste kunna aktivera på sitt webbhotell för att man i WordPress Multisite ska kunna använda sig av subdomäner. Jag har många idéer om projekt där jag skulle vilja använda WordPress Multisite med subdomäner och jag har även investerat en del pengar i tredjepartssystem som jag skall använda i mina WordPress siter.

Kort & gott, det jag kommit fram till är att man på FS Data kan få detta genom att kontakta dem och be dem aktivera det manuellt.

Denna funktionalitet är aktiverad från början på Binero. För några år sedan var jag väldigt missnöjd med Binero, men på senaste tiden har det fungerat väldigt bra. Det är ett lite dyrare webbhotell men det är faktiskt riktigt bra.

Loopia är ännu ett webbhotell som stödjer wildcard subdomän i sin DNS editor.

I övrigt vad jag kunnat läsa mig till så erbjuder de svenska webbhotellen inte denna funktionalitet på deras standard webbhotellspaket.